Seminar "Sponsoring en social media"

Geplaatst op Woensdag, 11 april 2012
Seminar "Sponsoring en social media"

Wie ambities heeft in de sport, moet zorgen voor de beste faciliteiten. Naast veel inzet en energie is het verwerven van financiële ondersteuning noodzakelijk. Atletiek Week biedt atleten en hun begeleiders de kans hun marktpositie te versterken tijdens het seminar \"Sponsoring en social media\" op 14 mei a.s.. Hoe zorg je ervoor dat je als atleet een interessante partner bent voor een potentiële sponsor? Welke rol kunnen social media daarbij spelen? En wat moet je vooral niet doen om je kansen niet te verspelen?

Atleten, coaches en andere begeleiders krijgen antwoord op deze vragen tijdens het seminar dat Atletiek Week, in samenwerking met de Atletiekunie, organiseert. De bijeenkomst vindt plaats op maandagavond 14 mei a.s. in Congrescentrum Papendal, aanvang 19.30 uur, en wordt gepresenteerd door Ton de Kort.

Programma
Vanaf 19.00 uur: ontvangst met koffie en thee in Congrescentrum Papendal

19.30 uur: Triple Double: de marktverkennning
Pieter Kuijpers en Guus Pennings van sportmarketingbureau Triple Double bespreken de mogelijkheden en onmogelijkheden zijn van sponsoring in de atletiek. Waar liggen de kansen? Hoe presenteer je je bij een potentiële sponsor? Als individuele atleet, of beter als team? Of zijn er andere en wellicht betere mogelijkheden om je te positioneren?

19.50 uur: AA-Drink en de Atletiekunie
Het AA-Drink Talententeam is een goed voorbeeld van sponsoring in de atletiek. Wat is het belang van de bedrijven achter het team om deze atleten te ondersteunen? En wat verwachten ze daarvoor terug te krijgen? Wat is, gezien vanuit het bedrijfsleven, een optimale samenwerking tussen sporter en sponsor? Bas Wispels van AA-Drink en Wout van Wengerden verzorgen deze presentatie.

20.10 uur: Wilko de Graaf: welke kansen bieden social media
Wilko de Graaf is coördinator en onderzoeker bij de opleiding Sport, Management & Ondernemen aan de Hogeschool van Amsterdam. Hij onderzocht hoe topsporters gebruik maken van onder meer Twitter en Facebook. Hoe kunnen atleten via de social media contact opbouwen en onderhouden met hun fans en met de sportpers? Waar liggen de grenzen tussen je privacy en alles wat je deelt met de buitenwereld? Kun je je populariteit op Facebook inzetten bij het verwerven van sponsoring?

20.30 uur: Pauze met koffie en thee

21.00 uur: Dit is het spel en zó moet het gespeeld worden
Sporters zijn bij sponsoring gebonden aan regels die onder meer door de IAAF zijn vastgesteld. Wat mag je bijvoorbeeld wel en niet doen je met de logo\'s van sponsors?
Brenda Netten van NOC*NSF zal toelichten welke regels het IOC en de Nederlandse sportkoepel hanteren voor het gebruik van social media tijdens de Olympische Spelen.

21.10 uur: De ervaringen van Marije te Raa en Lars Timmerman.
Marije te Raa heeft grotendeels op eigen houtje gezocht naar sponsors die het haar mogelijk maken op hoog niveau, op Papendal te trainen en om de nodige buitenlandse stages te financieren. Lars Timmerman maakt deel uit van het AA-Drink Talenten Team en zoekt daarnaast naar aanvullende sponsoring om extra faciliteiten, zoals samenwerking met een Cubaanse coach, mogelijk te maken.
Beiden vertellen over hun ervaringen bij het zoeken naar sponsors. Wat werkt en wat werkt niet? Is het een kwestie van geluk hebben, of van een bewuste, al dan niet geslaagde strategie?

21.30 uur: Het woord is aan de zaal
In gesprek met de inleiders en met elkaar.

22.00 uur: Afsluiting.

Deelname aan het seminar kost € 20,00.
(klik hier voor de aanmelding).

Supporters van Atletiek Week (*) betalen € 15,00.
(klik hier voor de aanmelding met korting).

Het aantal plaatsen is beperkt. Wacht dus niet te lang met aanmelden.