Vele kleintjes zijn groot(s)!

Geplaatst op Woensdag, 12 oktober 2016
Vele kleintjes zijn groot(s)!

Veel kleintjes zijn groot(s)!

Per jaar worden er meer dan 2000 hardloopevenementen georganiseerd. Zoals bekend is het succes van de 2e en ook de 3e loopgolf volgens het Mulier Instituut vooral een loopevenementen succes (bron: Atletiekunie onderzoek 2009 “evenementenlopers in beeld”). Daarmee levert de loopsport een enorme bijdrage aan de gezondheid en fitheid van BV Nederland.

Feitelijk zijn er nog veel en veel meer evenementen en daarmee dus ook duizenden deelnemers die met de loopsport in aanraking komen, maar niet in beeld zijn bij de Atletiekunie. De meeste lokale sponsorlopen, loopjes in het kader van een festiviteit van dorp of buurtschap de besloten lopen van bedrijven, verenigingen, scholen of andere organisaties die niet bekend zijn met en bij de Atletiekunie. Toch mogen we niet onderschatten welke waarde deze kleinschalige evenementen vertegenwoordigen. Zij zorgen immers vaak voor de eerste kennismaking met hardlopen!

Voorbereidingstrainingen
Met een grotere bekendheid liggen er kansen voor onbekende evenementen en de overkoepelende Atletiekunie om deelnemers goed voorbereid aan de start te krijgen. Denk daarbij aan Start to Run, samenwerkingen met Atletiekverenigingen en Loopgroepen. Voordeel: Je laat als evenement zien dat je jouw verantwoordelijkheid serieus neemt en dat je wilt bijdragen aan de gezondheid en fitheid van jouw lopers. Prettig bijkomstigheid is dat je rechtstreeks in contact komt met aspirant-deelnemers. Vaak zullen zij als waardering voor het extra trainingsaanbod jouw evenement supporteren door aandacht te generen o.a. via social media. Met jouw invloed zorg je voor lokale en/-of regionale verbondenheid tussen mensen. Daarmee ben je veel meer dan slechts een-dags-evenement.

Tip: Pols eens bij een loopgroep of - Atletiekvereniging wat ze kunnen betekenen in de aanloop naar jouw evenement.

Goed en verantwoord
Een evenement-in-de-groei krijgt steeds meer verantwoordelijkheid in de schoenen geschoven. Ter illustratie: Bij een ‘koek en zopie’ dorpsloop van 200 deelnemers is het gebruikelijk dat je als loper zelf voor een aantal zaken moet zorgen en dat je zelf alert moet blijven tijdens de loop. Je zult niet verbaasd zijn wanneer je bij de drinkposten alleen maar water krijgt en geen sportdrank, soms tref je verkeer aan op de looproute of is de wegafzetting niet altijd geregeld. Dit wordt anders bij 1000 of meer inschrijvers. De gemeente verwacht minimaal een gedegen draaiboek met een calamiteitenplan. De druk op vrijwilligers neemt toe; ze zijn immers niet vrijblijvend. Deelnemers zijn kritischer en zullen je bij gebreken makkelijker ter verantwoording roepen (o.a. via social media). Er zijn hogere aanloopkosten waarvoor je niet meer als particulier kunt en/of wilt instaan. Voor je het weet ben je als organisator minimaal 3 maanden per jaar al je vrije tijd kwijt en loopt je ‘hobby’ gigantisch uit de hand.

Gelukkig zijn deze barrières voor de meeste organisaties geen beletsel. Je krijgt er als organisator genoeg voor terug. Zo staat jouw evenement minimaal 1 x per jaar in de spotlights. Je kunt laten zien dat je velen laat genieten van datgene wat jij samen met je ‘crew’ tot stand gebracht hebt.

Gerard Nijboer
Coördinator loopevenementen