Terugblik 'Meten=weten' brainstorm
Op dinsdagavond 19 april vond de “Meten = Weten?!” bijeenkomst plaats bij de Atletiekunie. Een actieve bijeenkomst met bestuurders van clubs en medewerkers van de Atletiekunie. Het doel van de avond was om samen een eerste opzet te maken voor een meettool waarmee de clubs en de Atletiekunie structureel zicht houdt op de loopsport en al haar ontwikkelingen.
Tijdens de bijeenkomst werden ontwikkelingen in de loopsport besproken aan de hand van het landelijke loopsportonderzoek. Door beter zicht te hebben op de loopsport, kunnen clubs en de Atletiekunie vraaggerichter werken en daarmee sneller anticiperen op kansen en bedreigingen. Met deze informatie kunnen we lopers dus doelgerichter werven en behouden.
De bijeenkomst begon met een kennismakingsronde gevolgd door een presentatie van het loopsportonderzoek. Daarna hebben de deelnemers in twee aparte groepen gebrainstormd over de ontwikkeling van de meettool. Beide groepen kwamen met verschillende plannen welke centraal besproken zijn op het eind van de avond.
De meettool moet waardevolle informatie opleveren voor zowel clubs als de Atletiekunie. Zo willen beide partijen meer inzicht in behoeften, motivatie en interesse van lopers. Om die reden werd er tijdens de bijeenkomst gezocht naar een gezamenlijk plan voor de meettool. Het initiatief ligt bij de Atletiekunie, maar de aanwezige clubs willen meedenken en werken aan de verdere ontwikkeling. De bijeenkomst was een succes met de volgende opbrengsten.
Landelijk loopsportonderzoek als benchmark
Clubs gaven aan dat het fijn is dat er onderzoek is gedaan naar de lopen in clubverband. Dit geeft meer inzicht in de loopsport en een aantal ontwikkelingen. Het plan is nu om vaker dergelijk onderzoek te doen. Hierdoor kunnen clubs zich in de toekomst vergelijken met het landelijke gemiddelde.
In de toekomst zijn de uitkomsten van de landelijke benchmark te bestellen voor een klein tarief. De clubs die aanwezig waren op de “Meten = Weten?!” bijeenkomst gaven aan bereidwillig te zijn om hiervoor te betalen. Voorwaarde daarbij was wel dat het onderzoek waarde toevoegt en van begin tot eind transparant gecommuniceerd wordt.
Naast het landelijke loopsportonderzoek, wordt het in de toekomst ook mogelijk om een uitgebreid loopsportonderzoek te doen op clubniveau. Dit vraagt maatwerk en dus extra werk voor onderzoekers. Dit is mogelijk, maar gaat gepaard met een prijskaartje. Hoe meer maatwerk, hoe meer werk voor de Atletiekunie, hoe duurder het onderzoek.
Het voordeel van het clubonderzoek is dat clubs heel gericht kunnen achterhalen wat er precies gaande is binnen hun. De bedoeling is dat het onderzoek op clubniveau écht kan helpen bij het maken van beleid.
Structurele metingen in de loopsport
De “Meten = Weten?!” bijeenkomst leverde nog een plan op voor structurele metingen in de loopsport. Met behulp van polls of stellingen krijgen de respondenten wekelijks zicht op landelijke ontwikkelingen en hypes in de loopsport. Om de kosten te drukken moet er gestreefd worden om de polls of stellingen te implementeren in bestaande kanalen zoals digitale nieuwsbrieven of websites zoals hardlopen.nl. Deze dynamische meettool zorgt ervoor dat clubs vroegtijdig kunnen inspelen op landelijke ontwikkelingen en hypes.
Bovendien kunnen de respondenten eenvoudig van de resultaten worden voorzien, dit zorgt voor een duidelijke "what's in it for me" bij de respondenten. Om datzelfde gevoel bij clubs los te maken, willen we ervoor zorgen dat clubs zelf polls of stellingen kunnen aandragen voor deze meettool.
Ontwikkeltermijn
De Atletiekunie hoopt deze meettools binnen 6 tot 12 maanden klaar te hebben om daarmee de loopsport uitgebreider onder de loep te nemen. Bovenstaande mogelijkheden zullen de komende maanden verder worden uitgewerkt mits daar voldoende draagvlak voor is.
We hopen dat jullie dit een mooi initiatief vinden en hier de meerwaarde van inzien. Bij deze willen we de aanwezige clubs in het bijzonder bedanken voor hun bijdrage op de “Meten = Weten?!” bijeenkomst.
Neem voor meer informatie contact op met Okko Kruijshoop: [email protected] of 026-4834800