Social media op de club: tips & tricks
Verenigingen die levendige en succesvolle communicatieactiviteiten ambiëren, hebben de uitdaging een antwoord te vinden op de werkzaamheden die dit met zich meebrengt. Hoe beheer je de social kanalen van de club?
Een sportvereniging heeft een grote hoeveelheid content te bieden, die bij voorkeur verspreid wordt via meerdere communicatiekanalen. Voor een goede werkbaarheid en kwaliteit van de communicatie is het noodzakelijk de werkzaamheden over meerdere vrijwilligers te verdelen: de communicatiecommissie.
Communicatiecommissie
Het is waardevol om voor de communicatiecommissie een eigen e-mailadres, zoals [email protected], te gebruiken. De club kan uitdragen dat iedereen zijn ideeën, vragen en andere input voor communicatie naar dit adres kan sturen.
Een communicatiekalender kan een handig instrument zijn voor het inrichten van de communicatie momenten. Hierop staan bijvoorbeeld terugkerende evenementen en gebeurtenissen, zoals de seizoensstart, de open dag, de ALV, het jeugdkamp en de wedstrijden die de club dat jaar organiseert. Aanvullend op de terugkerende communicatiemomenten kunnen ook andere onderwerpen een plaats krijgen op de kalender. Op deze manier kan de vereniging een volledig overzicht creëren van de komende communicatieactiviteiten.
Beheer social media
Een veelgehoorde drempel om goed actief te zijn met social media is de gevreesde tijdsinvestering. Een slimme inrichting voor het beheer van de social media-activiteiten kan ervoor zorgen dat de tijdsbesteding geen probleem hoeft te vormen.
Het verhaal van de club goed in beeld brengen kan niet met één of twee beheerders. Wanneer de club meerdere personen heeft die regelmatig over de diversiteit van de club foto’s, video’s en korte berichten plaatsen, is niemand er veel tijd aan kwijt, wordt de club breed in beeld gebracht en blijven de social media-platforms automatisch actueel. Benader 12- tot 35-jarigen voor het beheer van de social media-accounts, gezien ruim negentig procent zelf actief is met social media.
Content creatie
Clubs hebben dagelijks tientallen momenten die een potentieel social media bericht zijn. De dagelijkse activiteiten, met de vele enthousiaste en betrokken personen, vormen een groot aanbod voor mogelijke content. Ook buiten de dagelijkse activiteiten is er veel content te verzinnen om de vereniging optimaal te profileren. Zo is er een breed scala aan inspiratie voor kansrijke content.
- Kampioenen verdienen een podium, ook online.
- Laat geregeld zien dat er zoveel leuks binnen de vereniging gebeurt (vb. een foto met een volle kantine, een trainingsavond, enthousiaste lopers). Een open dag, de clubkampioenschappen of andere activiteiten op de club; laat zien wat er allemaal voor activiteiten zijn op de club.
- Maak de activiteit als evenement op Facebook aan, plaats een video oproep om vrijwilligers te werven, deel een fotoalbum van het event en bedank na afloop de aanwezigen en vrijwilligers met een sfeerfoto.
- Breng de nevenactiviteiten in beeld, zoals een jeugdkamp, een teamuitje of een barbecue op de club.
- Zet een verkiezing op waarbij leden de vrijwilliger van de maand kunnen nomineren. Is dat bijvoorbeeld de trainer die er altijd, wel of geen weer, is of juist de kantinevrouw die altijd voor iedereen klaar staat? Breng in beeld hoe belangrijk deze mensen zijn voor de club. Waarderende en enthousiasmerende berichten kunnen bijdragen aan de populariteit van het vrijwilligerswerk binnen de club, wat in het ultieme geval voor extra handjes zorgt.
- Benut leden, vrijwilligers en supporters om de club in beeld te brengen. Daag de achterban door een fotowedstrijd uit om de club in beeld te brengen. Op deze manier kan je de club heel eenvoudig breed in beeld brengen.
Ben jij als club al heel actief op social media en wil jij een voorbeeld zijn voor andere verenigingen? Laat het mij weten! Meer lezen over social media gebruik voor sportverenigingen? Lees dan het Handboek Communicatie voor Sportverenigingen van Martin van Berkel.
Bron: Handboek Communicatie voor Sportverenigingen