Schone longen en evenementen
Steeds vaker zijn organisatoren van evenementen zich bewust van de maatschappelijke verantwoordelijkheid die op hun schouders rust, soms tegen wil en dank. Het evenement groeit, zo ook de hooggespannen verwachtingen van de deelnemers. En nu gaat ook de overheid zich er mee bemoeien. De eisen voor het opzetten van een evenement van pakweg meer dan tweeduizend deelnemers zijn niet mals. Vaak is het draaiboek van de gemeente en de hulpdiensten dikker dan het draaiboek van het evenement zelf. Maar toch helpt het om een evenement naar een hoger niveau te tillen. Verantwoord ondernemen is geen vies woord meer. Elke bijdetijdse organisatie denkt aan het milieu. Het beter en veiliger maken voor lopers, publiek en vrijwilligers wil iedere organisator toch zelf ook?!
Luchtkwaliteit
Zelf mis ik nog één detail in de kluwen van de regelgeving…die van de luchtkwaliteit; zo je wilt – vervuiling veroorzaakt door de organisatie zelf. Daarbij aangetekend dat mijn bijna traumatische ervaring van Athene ‘82 mogelijk mijn keuze voor dit onderwerp in deze column heeft bepaald.
De associatie met de EK Marathon van toen komt vaak terug wanneer ik me bij wedstrijdbezoeken naar de start/finishzones begeef waar de benzine- of nog erger de dieseldampen van de ronkende aggregaten me de adem doen benemen. Hoe mooi de inflatables ook wapperen, hoe strak de startboog ook staat en hoe prettig het is dat de ontvangsttent in de winter verwarmd is….mijn chronische bronchitis longen verkrampen direct. Het vervelende kuchje verdwijnt pas als ik een tijdje uit de vervuilingsbron ben. Blij dat ik die dag niet hoef te lopen!
De Athene associatie komt ook vaak terug bij het ruiken van de motoren die bij grote wedstrijden de toplopers begeleiden. Ironisch genoeg prees ik me juist gelukkig met motorbegeleiding op de belangrijkste dag uit mijn marathoncarrière. In de slopende EK Athene Marathon lag ik langdurig op kop en stond op het punt om uit te stappen toen het me rond het 30 kilometerpunt zwart voor de ogen werd. Een vooroprijdende motoragent moest plots uitwijken en gleed over het asfalt. De voor mij zeer aangename bijkomstigheid was, dat de walmende persbus (diesel met uitlaat op mondhoogte) die de hele tijd voor mij reed, dwars op de weg kwam te staan. Katalysatoren waren in Griekenland nog niet verplicht. Ik kon er voorbij, de bus gelukkig niet. Ik weet niet meer of het beroerd voelen tijdens de marathon het gevolg was van de hitte en te weinig drinken of dat de oorzaak lag in deze zeer vervuilende bus. Wel fijn dat het zwart voor de ogen verdween en het ademen een stuk makkelijker ging. Het eindresultaat is bekend.
Terug naar nu: Begrijpelijk dat media, jury en organisatie het evenement goed willen volgen. Daarvoor is snelle mobiliteit een voorwaarde. Maar als het kan, mag het wat minder. Vooral met de hedendaagse beeldtechnieken wordt het verloop en de sfeer op het parkoers nu via grote Video Walls bij start/finishzone live in beeld gebracht. Vraagtekens mag je dus zetten bij de noodzaak om sponsoren op het parkoers toe te laten. Het argument om minder vervuilende auto’s en busjes in te zetten is risicovol: Grote kans op opstoppingen en de wendbaarheid is beperkt. Als het gaat om de begeleidende rol van de bijrijder zijn fietsen helaas minder geschikt; hooguit inzetbaar voor wedstrijdjury. Eigenlijk een must voor iedere organisatie die de gezondheid van de lopers serieus neemt, zijn elektrische motoren en -scooters. Hopelijk wordt de luchtkwaliteit voor de loper en de toeschouwer in de nabije toekomst beter wanneer de ontwikkelingen van aggregaten op zonne-energie zich doorzet. Helaas zijn ze nu nog ontoereikend voor grotere energievraag.
Wat mij betreft hoef je de luchtkwaliteit bij evenementen niet vast te leggen in regelgeving. Een beetje evenementorganisator zal er immers alles aan doen de wensen van de deelnemers te respecteren. Ze kennen allang het adagium van de gemiddelde loper: “lopen voor je gezondheid”. Geeft hen vast een goed gevoel wanneer je als evenement hierbij aan kunt sluiten: Naast een leuke evenementbeleving, een goede score op de klokken…nu ook nog met schone longen huiswaarts!
Gerard Nijboer
Consultant Loopsport