Fictieve resultaten
Na de Kahoot-quiz verschijnen er fictieve resultaten van kogelstoten op het scherm. ‘Vertel mij maar. Wie krijgen er hierna nog drie extra pogingen en in welke volgorde?’, vraagt Lotte. De kinderen overleggen met elkaar en vullen op hun apparaat de scores in. Wanneer een groepje klaar is, roepen ze Lotte of Jamie erbij. Zij kijken het antwoord na en geven vervolgens de resterende scores. Daarna beginnen de kinderen de definitieve uitslag uit te werken.
Het is wonderbaarlijk hoe enthousiast de kinderen de opdrachten maken. En dat terwijl ze op zaterdag hun vrije tijd ook anders hadden kunnen besteden. ‘Thuis had ik alleen maar een beetje achter mijn computer of telefoon gezeten. Dan kan ik beter wat nuttigs gaan doen’, zegt Thomas (13). ‘De praktijkopdrachten vind ik het leukste. Dan kijk ik bijvoorbeeld extra goed of iemand geen fout maakt bij het hoogspringen, verspringen of hardlopen.’
Want dat gebeurt regelmatig tijdens de cursus, vult Lotte aan. ‘Het ene deel van de groep voert het onderdeel uit, terwijl de anderen jureren. Ik vraag dan aan de kinderen of ze bijvoorbeeld expres een startfout willen maken bij het sprinten. Dan weet ik direct of de kinderen de regels goed weten en of ze scherp zijn natuurlijk.”
Dat de kinderen buiten het meest enthousiast zijn, snapt Lotte wel. ‘Dat is natuurlijk leuker dan de theorie. We doen vaak alsof het een echte wedstrijd is en laten de kinderen zoveel mogelijk timen en meten. Ze willen alles zelf doen, heel leuk. Je moet ze soms echt afremmen.’