Verenigings ambassadeurs EK 2016

Geplaatst op Woensdag, 1 april 2015
Verenigings ambassadeurs EK 2016

De verenigingsambassadeurs voor de EK 2016 in Amsterdam zitten in de startblokken. Dat bleek tijdens een bijeenkomst die de Atletiekunie en de EK-organisatie belegden tijdens de Dag van de Atletiek op 21 maart op Papendal. Het land bruist van de ideeën om de lokale atletiek te versterken via de inspiratie van dit grote internationale evenement én om zoveel mogelijk mensen enthousiast te maken voor een trip naar het Olympisch stadion van Amsterdam.

De “dubbele opdracht” die de verenigingsambassadeurs hebben gekregen, lijkt goed aan te slaan. De EK2016 met het motto “Athletics like never before” is het grootste atletiekevenement dat Nederland ooit organiseerde en biedt een unieke kans op topatletiek dichtbij huis te zien. De kampioenschappen zullen daarnaast zoveel publieke belangstelling voor de atletiek teweeg brengen, dat verenigingen daarvan kunnen profiteren, niet alleen binnen de eigen organisatie, maar ook om mensen van buiten enthousiast te maken voor de atletiek.


Inmiddels zijn bijna 75 ambassadeurs aan de slag gegaan. Dat is al een behoorlijk aantal. ‘Het is onze ambitie dat álle verenigingen een eigen ambassadeur zullen benoemen. Je ontneemt de jeugd de inspiratie als je hen niet informeert over de EK 2016’, aldus Jeroen Straathof, die als account manager van de Atletiekunie nauw betrokken is bij dit project. Regionale samenwerking, zoals die bijvoorbeeld in Zeeland al op gang is gekomen, biedt mogelijkheden om de krachten te bundelen.


De ambassadeurs hebben dus verschillende opdrachten in hun portefeuille. Ze zullen bijvoorbeeld betrokken worden bij het werven van de honderden vrijwilligers die tussen 6 en 10 juli nodig zijn in Amsterdam. Ze gaan de verkoop van tickets stimuleren en wellicht een gezamenlijk bezoek aan het toernooi organiseren. Ze kunnen reclame maken voor de “side-events” tijdens de EK, zoals de activiteiten voor de jeugd en de recreatieloop over 10km.
Maar net zo belangrijk is het dat de verenigingen zelf profiteren van de EK om de eigen leden en vrijwilligers te voorzien van een nieuwe spirit en om leden te werven. Zo profiteert de Nederlandse atletiek ook ná 10 juli 2016 optimaal van de kansen die de EK bieden.


In de afgelopen tijd zijn al diverse ideeën aangedragen. Zoals de mogelijkheid om tijdens de Koningsspelen in april 2016 de atletiek centraal te stellen. Of om als vereniging zelf atletiekactiviteiten te organiseren tijdens de EK – en daarbij de mogelijkheid te scheppen om samen via een livestream de wedstrijden in het Olympisch stadion te volgen. Her en der in het land wordt nagedacht over de wenselijkheid om gezamenlijk vervoer te regelen voor een “dagje EK”. Ook kun je denken aan de mogelijkheid om kaarten met korting aan te bieden. Die kaartjes kunnen ook de prijs zijn bij wedstrijden tijdens een open dag die de vereniging in de aanloop naar de EK organiseert.


Tijdens de bijeenkomst van de verenigingsambassadeurs kwamen ook de nodige wensen op tafel. AVA’70 in Aalten heeft op de eigen accommodatie al een groot spandoek hangen om reclame te maken voor de EK. Het zou mooi zijn als straks op alle atletiekbanen in Nederland, maar ook bij atletiekevenementen die elders plaatsvinden, zo’n doek hangt en gezamenlijke inkoop kan de kosten drukken, zo luidde een van de suggesties.


Een van de ambassadeurs vertelde dat hij de Algemene Ledenvergadering van z’n vereniging heft aangegrepen om de aandacht op de EK te vestigen, maar óók om wat budget te bepleiten voor de activiteiten die hij in de komende tijd op stapel wil zetten. Een ander droeg aan dat de EK een mooie kans is om de lopers binnen de vereniging meer bij de baanatletiek te betrekken.


Straathof maakte duidelijk dat de Atletiekunie geen financiële bijdragen kan leveren voor lokale EK-activiteiten. Wel zorgen Atletiekunie en EK-organisatie onder meer voor promotiemateriaal in de vorm van posters en flyers en voor een set advertenties en banners die verenigingen kunnen gebruiken voor hun eigen clubbladen en websites en voor persberichten voor de regionale media.


En dan is er uiteraard ook de inzet van de schier onvermoeibare Adam, die ook bij de verenigingsambassadeurs zijn opwachting maakte - en pontificaal in de zaal plaatsnam. De Amsterdamse mascotte was al bij diverse grote wedstrijden aanwezig en zal in de komende maanden verspreid door het land zijn leeuwenbek laten zien. De inzetbaarheid is niet onbeperkt, maar er zal wel gezorgd worden voor een goede spreiding over het land.


Hoe er landelijke publiciteit gemaakt zal worden voor de EK, zal in de komende tijd nader uitgewerkt worden. ‘Het is in ieder geval goed om daar straks regionaal en plaatselijk op in te spelen’, aldus Straathof. ‘Ook om duidelijk te maken dat atletiek open staat voor iedereen. We gaan er met elkaar een groot feest van maken.’

Tekst: Cors van den Brink