Onderzoek naar loyaliteit lopers bij loopevenementen
In Nederland is nog weinig onderzoek gedaan naar de loyaliteit van deelnemers aan een hardloopevenement. Onderzoeker Jelle Schoemaker van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen heeft onderzoek gedaan bij de deelneemsters van de Marikenloop en deelt graag zijn eerste inzichten.
Loyaliteit refereert naar een toewijding om een voorkeursproduct consistent te blijven gebruiken. Er is sprake van koopintentie en toewijding. Deze componenten zijn met verschillende loyaliteitsvragen bevraagt aan 604 deelneemsters aan de Marikenloop in 2015.
Uit de resultaten blijkt dat deelneemsters aan de Marikenloop een hoge mate van loyaliteit hebben. Ze spreken veelal de intentie uit om volgend jaar weer deel te nemen, prefereren het evenement boven andere evenementen en raadden hun vrienden en familie aan om deel te nemen. Verder onderzoek is nodig om erachter te komen of de loyale loopsters ook daadwerkelijk volgend jaar aan de startstreep gaan staan.
Een andere belangrijke conclusie is dat loyale loopsters in grotere mate tevreden zijn over het evenement dan minder loyale loopsters. De belangrijkste voorspeller of iemand loyaal is naar een evenement, is de algemene tevredenheid. Een andere aspect dat voor een klein deel samenhangt met loyaliteit is het aantal mensen dat de deelneemster kent in het publiek. Hoe meer mensen je kent in het publiek en dus wordt aangemoedigd tijdens het lopen, hoe groter de kans is dat je hoog scoort op de loyaliteitsvragen.
Tot slot is gekeken welke aspecten zorgen voor een tevreden loopsters. Daaruit blijkt dat de loopsters vooral de sfeer en de faciliteiten belangrijk vinden. Minder loyale loopsters vinden daarentegen de ruimte op het parcours belangrijk.
Voor evenementorganisatoren is het belangrijk om de reacties van lopers goed in de gaten te houden. Een tevreden loper heeft een hoge mate van loyaliteit. Vooral de sfeer en de faciliteiten spelen een belangrijke rol maar ook voldoende ruimte op het parcours kan ervoor zorgen dat iemand loyaal is naar het evenement.
De Hogeschool van Arnhem en Nijmegen wil graag vervolgonderzoek doen naar dit loyaliteit van hardlopers. Evenementen die geïnteresseerd zijn in deelname aan dit onderzoek kunnen zich melden bij [email protected].