Nuon Clubcompetitie (AV De Liemers Zevenaar)

Geplaatst op Woensdag, 1 juli 2015
Nuon Clubcompetitie (AV De Liemers Zevenaar)

“Hardlopen geeft je energie én levert energie”. Onder dat motto nam AV De Liemers dit voorjaar deel aan de NUON Club Competitie. De vereniging moest er zelf flink wat energie in steken. Maar de beloning kwam er: als een van de negen winnende sportclubs in Nederland krijgen de Zevenaren de ruim 5000 euro terug die ze vorig jaar kwijt waren aan elektra. Bovendien geeft NUON de vereniging een advies om zuiniger met energie om te gaan.

Het idee waarmee De Liemers dit jaar deelnam aan de NUON-wedstrijd kwam van Jacqueline van Pelt, die sinds kort voorzitter is van de vereniging. Een groot deel van de uitvoering lag in handen van jeugdtrainer Jouke Dijkstra. De uitverkiezing heeft de vereniging waarschijnlijk te danken aan het grappige filmpje dat hij met een groepje atletes maakte. Daarmee oogt het plan - dat aanvankelijk nogal futuristisch aandoet - tamelijk realistisch. Dat plan is gebaseerd op het gegeven dat er steeds meer mogelijkheden komen om energie op te wekken uit zonnekracht. Dat kan niet alleen via de inmiddels vertrouwde, grote zonnepanelen, maar ook met veel flexibeler materialen als folie. Van Pelt was daar vanuit een vroegere functie bij AkzoNobel enigszins van op de hoogte. De innovatie zit in het idee om die folie te verwerken in sportkleding, waardoor atleten tijdens de training – en bij zonnig weer – energie kunnen opdoen en opslaan in een kleine, draagbare batterij.

Die materialen moeten in werkelijkheid nog ontwikkeld worden, maar het is wel wat de meiden in het filmpje laten zien. Als ze ná de training terugkeren in de kantine kunnen ze met hun batterijen onder meer de verlichting laten branden en de muziekinstallatie op gang brengen. ‘De kracht van ons idee is wellicht dat het niet gaat om energiebesparing, maar om het winnen van energie’, zegt Dijkstra. Een jaar eerder wist De Liemers met een minder opmerkelijk idee niet door de eerste selectie te komen. ‘Toen beschreven we hoe we hier tijdens de Nieuwjaarsloop de verlichting niet hoefden te gebruiken, omdat we dan potjes met waxinelichtjes langs de baan neerzetten.’

Bij die eerste selectie plaatst een door NUON ingestelde jury vijftig verenigingen op een shortlist. Daarna is het aan die clubs om zoveel mogelijk stemmen te verzamelen voor hun eigen idee. Dat viel nog niet mee voor een middelgrote vereniging als De Liemers, die zo’n 420 leden, waaronder ruim tachtig jeugdleden, telt. ‘Jouke heeft alle leden opgetrommeld om zelf te stemmen, maar ook iedereen gevraagd om in zijn of haar omgeving stemmen binnen te halen. Tijdens de trainingen hebben de jeugdleden hier in de omgeving van de baan flyers verspreid. Helaas lukte het niet om aandacht te krijgen van de plaatselijke media – die kwam pas toen we gewonnen hadden’, zegt Van Pelt. ‘Maar Jouke bleef ons vier weken lang aandacht vragen, op de website en op Facebook. Het neigde op het laatste naar irritant, maar het hielp wel.’

‘Ik weet niet of veel mensen me in die tijd “ontvriend” hebben, grijnst de jeugdtrainer. ‘Maar toen uit de tussentijd bleek dat we bij de negen verenigingen zaten die in aanmerking kwamen voor de prijs, ben ik nog even stevig doorgegaan. Ik probeerde ook steun te krijgen van de Atletiekunie. Maar dat is waarschijnlijk niet gelukt omdat er nog twee andere atletiekverenigingen in de race waren.’ Maar alle inspanningen hadden succes, want op 31 mei kwam Piet Paulusma, de weerman van SBS6, naar Zevenaar om de prijs uit te reiken. Te midden van tientallen jeugdleden presenteerde hij daarbij vanaf de atletiekbaan zijn weerbericht.

De Liemers krijgt binnenkort 5259 euro en 36 cent bijgeschreven op haar rekening. Dat is het bedrag dat vorig jaar is betaald voor de energie die NUON leverde. ‘Maar dat we tot de negen winnaars behoren, leverde meer op’, zegt voorzitter Van Pelt. ‘We kregen, mede door de inzet van NUON, achteraf wel aandacht in de plaatselijke pers en dat is goed voor de naamsbekendheid. We willen eind dit jaar onze kleedkamers en het clubgebouw vernieuwen. Ik merkte bij een van de contacten met de bank dat die ons onder meer kende van deze NUON-actie. Een neveneffect is bovendien dat iedereen die erbij betrokken is, zich weer wat meer bewust is van het energiegebruik.’ Het geld zelf komt, gezien de nieuwbouwplannen, uiteraard ook goed van pas. ‘Het moet besteed worden in het kader van duurzame besparing. We hebben nog geen bestemming gekozen, maar je kunt denken aan energiezuinige apparaten of aan zonnepanelen. Misschien is er ook iets te winnen met segmentering van de baanverlichting. En we krijgen een energie-advies van NUON aangeboden, ter waarde van 200 euro.’

Het filmpje van De Liemers is hier te zien:

Tekst: Cors van den Brink