Hoe gaat het?
Bij elke ontmoeting met vrienden en bekenden luidt de begroeting steevast: “Alles goed, hoe gaat het met je?” Wanneer deze vragen in een bredere context worden getrokken, kunnen dezelfde vragen worden gesteld ten aanzien van het functioneren van verenigingen. Iedere keer als een accountmanager, als ware het een goede vriend, het gesprek aangaat met verenigingsbestuur(ders) dan is er een zelfde soort warme belangstelling. “Hoe gaat het met de club? Is het bestuur al weer op orde? Is de rondbaan opgelapt? Hoe staat het met het aantal vrijwilligers?” Op deze social talk vormt het antwoord, net zoals de standaard-reactie in het dagelijks leven, nagenoeg altijd: “goed hoor, dank je alles prima”. Of het daadwerkelijk goed gaat is maar de vraag…
De accountmanager beschikt over een heleboel data om de vereniging(sbestuurder) een spiegel voor te houden. Er zijn diverse landelijke gemiddeldes bekend waaraan de vereniging zich kan spiegelen. Zo kan het ledenverloop van de vereniging worden geanalyseerd en zelfs worden bekeken in relatie met landelijke cijfers, tevens zijn er landelijke benchmarks over de hoogte van de contributie, de huurprijs van de accommodatie, alsmede inzicht in trainersvergoedingen en in een aantal bekende bestuurlijke organisatievarianten. Op basis van deze gegevens kan een vereniging zichzelf daadwerkelijk in alle openheid een beeld vormen van het antwoord op de vraag “hoe staan we ervoor”.
Wanneer wordt ingezoomd op ledenverloop, kunnen enkele rode draden worden geconstateerd als het gaat om verenigingen die procentueel het snelst zijn gegroeid in de afgelopen jaren. Een drietal facetten wordt veel genoemd als achterliggende succesfactor: extra inzet op de recreatieve loopsport, het benutten van clubgebouw als sociale ontmoetingsruimte (creëer (extra) activiteiten vanuit de vereniging zoals kaartavonden, sinterklaasviering, kookcursussen, etc.) en als derde facet het vervullen van een maatschappelijke rol binnen de gemeente met een bijbehorende open houding voor specifieke doelgroepen. Ook binnen NOC*NSF is de term ‘open vereniging’ inmiddels een hot item.
Een accountmanager heeft dus een sociale functie, brengt een referentiekader (een vergelijk met landelijke gemiddeldes), zorgt bij knelpunten voor adviezen van andere verenigingen (verwijsfunctie) en helpt verenigingsbestuurders in hun taak de vereniging te besturen (besturen met een visie). Neem gerust eens contact op met uw accountmanager om een afspraak te maken, daar zijn ze voor! Wie weet kunt u straks op basis van transparante gegevens antwoord geven aan de passant die u zal bevragen “hoe staat de vereniging ervoor?”