Complimenten: de brandstof van elke vereniging!
In Nederland zijn ruim vijf miljoen vrijwilligers actief. De sportsector is verreweg de grootste afnemer van vrijwilligers. Liefst 40% van de vrijwilligers heeft wel eens de handen uit de mouwen gestoken voor een sportvereniging. Het lijkt allemaal zo vanzelfsprekend. De vrijwilligers staan altijd klaar. Onze verenigingen kunnen niet zonder. Eén van de belangrijkste redenen waarom we met z’n allen massaal vrijwilligerswerk doen is, omdat we het – gewoon heel simpel – leuk vinden.
Maar wat is nu de belangrijkste brandstof waar al die vrijwilligers op lopen? Mijns inziens zijn dat complimenten. Een compliment werkt super motiverend. Iedereen groeit van een compliment. Wanneer je hoort dat je iets goed doet geeft dat energie om ermee door te gaan en misschien nog wel harder te gaan lopen. Complimenten zijn altijd van harte welkom en één van de belangrijkste redenen om aan vrijwilligerswerk te doen. Maar helaas zijn complimenten weer niet zo vanzelfsprekend als vrijwilligers voor de sportvereniging zijn.
Ga eens voor jezelf na: wanneer gaf jij voor het laatst iemand in de vereniging een compliment? Wanneer ontving je voor het laatst een compliment? Sommige bestuurders hoor ik wel eens klagen dat bestuurswerk ondankbaar is en dat ze nooit complimenten krijgen. Dat ligt veelal niet (alleen) aan henzelf, want het geven van complimenten zit nou eenmaal niet echt in de genen van ons Nederlanders.
Niet getreurd, want er is hoop. Je zult echter wel zelf in actie moeten komen en je hebt zelf de sleutel tot succes in handen. Je kunt voor een ommekeer zorgen door het juiste voorbeeldgedrag te gaan vertonen. Als jezelf regelmatig complimenten geeft, zal je ze ook terug gaan krijgen. Een goede bestuurder is voortdurend op zoek naar vrijwilligers die goede dingen doen en beloont en versterkt dat gedrag door middel van erkenning en lof. Daarnaast is het ook belangrijk om als bestuurslid het onzichtbare zichtbaar te gaan maken. Veel leden en vrijwilligers hebben er geen idee van wat zich allemaal afspeelt in bestuursvergaderingen en achter de schermen van de vereniging. Als je waardering wilt ontvangen voor de dingen die je doet, zal je jouw bestuurswerk zichtbaar moeten maken. Vermeld na afloop van de bestuursvergaderingen de belangrijkste resultaten op de website van de vereniging, schrijf regelmatig een terugkerende column in het clubblad of een nieuwsbrief en maak handig gebruik van sociale media (Twitter en Facebook). Naast het delen van concrete resultaten, dien je ook inzicht te geven in de weg er naar de resultaten toe. En schroom ook niet om te vissen naar complimenten door gericht te vragen naar de mening van anderen.
Al mijn accountgesprekken begin ik vrijwel altijd met het uitdelen van een compliment voor hetgeen er mijns inziens goed gaat binnen de vereniging. Wanneer je een website van een vereniging bezoekt of een clubblad doorbladert, pik je er zo een aantal zaken uit die in een vereniging ‘lekker lopen’. Waarom zouden we deze niet direct benoemen in plaats van alleen maar in te zoomen op zaken die voor verbetering vatbaar zijn? Tuurlijk, we moeten onze kop ook niet in het zand steken voor eventuele problemen en bedreigingen die er zijn, maar het motiveert vrijwel geen vrijwilliger om te starten met het bespreken van enkel en alleen problemen. Mijn advies voor een constructieve bestuursvergadering is om te beginnen met een rondje successen. Welke successen vanuit jouw portefeuille zijn er in de afgelopen periode gerealiseerd. Dat geeft de vergadering vanaf het begin al een energie boost!
Veel verenigingen zijn volop bezig met de begroting en planvorming voor 2014. Ik zou je willen uitdagen om in 2014 meer complimenten in de begroting en in het jaarplan op te nemen. Een compliment geven kost helemaal niets, maar levert binnen je vereniging wel een hoop op. Wees zuinig met vrijwilligers, maar niet met het uitdelen van complimenten. Maar pas op: ga niet vanuit het niets ineens overdreven strooien met complimenten. Een compliment moet wel altijd oprecht en gemeend zijn.
Het einde van 2013 nadert met rasse schreden. Tijd om de balans op te maken en terug te kijken op het afgelopen jaar. In het afgelopen jaar heb ik vele gesprekken gevoerd met heel veel verschillende bestuurders. Ieder heeft zijn of haar eigen motivatie en eigen zienswijze. Het fascineert me wat één ieder drijft om zich vol passie in te zetten voor ‘hun’ club. Dag in dag uit zorgen jullie ervoor dat de meer dan 140.000 leden van de Atletiekunie en nog een veel grotere achterban kunnen genieten van een unieke sportinfrastructuur. Dat vinden we eigenlijk met zijn allen heel normaal, maar dat is het eigenlijk helemaal niet. Jullie zijn degene die dat mogelijk maken en daarvoor wil ik jullie mijn oprechte waardering uitspreken: mijn complimenten en ga zo door ook in 2014 en verder!
Column van Dennis Weijers, accountmanager Atletiekunie (in nieuwsbrief voor verenigingsbestuurders van 1 december 2013)