Column: Open de club!
Wist je dat een hardloper bij een atletiekvereniging gemiddeld zeven jaar actief is, terwijl een beginnende hardloper, die alleen loopt het slechts enkele weken volhoudt? Als mensen meer plezier en voldoening beleven aan de sport zullen ze langer blijven sporten. Daar is de vereniging een uitermate geschikte plek voor! Steeds meer organisaties (het onderwijs, de zorg, het welzijnswerk en het bedrijfsleven) erkennen de toenemende waarde van sport en doen daarvoor een beroep op de kracht van de vereniging. Daar waar in het verleden gesport werd om te sporten, wordt tegenwoordig de sport gezien als effectief medicijn voor diverse maatschappelijke ‘kwalen’. Elke atletiekvereniging heeft maatschappelijk goud in handen, maar veelal is het goed zoeken naar deze schatten.
Het is verrassend om te zien hoeveel atletiekverenigingen al maatschappelijk actief zijn. Echter lopen we er allesbehalve mee te koop. Bescheidenheid siert de gemiddelde atletiekvereniging. Bij elk gesprek met een bestuur informeer ik altijd naar de parels van de vereniging. Daar waar de vereniging echt trots op is. Het veel gehoorde antwoord is: ‘onze wedstrijd’ of ‘onze topatleet’. Een trainingsgroep voor autistische kinderen of een wandelgroep voor diabetes patiënten worden vrijwel nooit direct genoemd, terwijl ze wel degelijk aanwezig zijn.
Opmerkelijk! Zijn dit dan ook niet de verborgen schatten van de vereniging? We vinden het met zijn allen klaarblijkelijk vrij normaal dat een atletiekvereniging een maatschappelijke rol op zich neemt. Uit mijn contacten met collega’s van sportbonden kan ik je verzekeren dat het in hun tak van sport lang niet altijd gebruikelijk is dat een vereniging zich maatschappelijk inzet. In haast geen enkele andere sport slagen verenigingen er in om écht iedereen aan het bewegen te krijgen. De gemiddelde atletiekvereniging weet namelijk zowel de jeugd, volwassenen als senioren aan zich te binden door een breed aanbod van sportactiviteiten, variërend van atletiek voor de allerjongste tot de loopsport voor jongvolwassenen en de wandelsport voor de ouderen. Ook de lichamelijk of verstandelijk beperkten staan bij onze clubs niet aan de kant, maar doen volop mee. Bij voorkeur geïntegreerd in de valide trainingsgroepen. Bij ons vind je alles onder één dak: een atletiekvereniging is wat dat betreft verrassend veelzijdig!
NOC*NSF, dé landelijke koepel van de sport, en de sportbonden zetten volop in om verenigingen te stimuleren zich open te stellen voor anderen en om een grotere maatschappelijke rol te gaan spelen. In tijden waarin de verzorgingsstaat verder wordt afgebouwd en zelfredzaamheid belangrijker wordt, is het voor sportverenigingen van belang om juist nu hun maatschappelijke meerwaarde te laten zien. Laat zien wat je in huis hebt, zeker in tijden van gemeenteraadsverkiezingen, en geef andere verenigingen de mogelijkheid om daar van te leren of laat samenwerkingspartners op lokaal niveau bij jullie open club aanhaken.
Op regionale bijeenkomsten krijgen open clubs uit alle takken van sport een podium om andere clubs te inspireren opener te worden. In Gelderland zal het startschot plaatsvinden en vervolgens zullen deze bijeenkomsten als een olievlek over de rest van het land zich verspreiden. De bestuurders van een aantal Gelderse clubs kunnen één dezer dagen een uitnodiging in de (digitale) bus verwachten. Is uw club niet in Gelderland gevestigd? Geen probleem! U kunt wachten tot er ook een inspiratiesessie in uw regio komt. Nieuwsgierig geworden en geen zin om te wachten? Kom dan naar het Atletiekcongres! Hein Veerman, adviseur Sportparticipatie NOC*NSF verzorgt op het Atletiekcongres de workshop: ‘Elke buurt een open club’. Meer informatie: www.atletiekcongres.nl
Mijn collega accountmanagers en ondergetekende gaan graag met u op speurtocht naar de parels binnen uw eigen vereniging. Ook laten we u graag kennismaken met prachtige initiatieven van andere verenigingen. Door vele verenigingsbezoeken hebben wij al prachtige schatten ontdekt. Het is onze overtuiging dat in iedere atletiekvereniging een open club schuilt, maar dan moeten we het wel durven laten zien! Laten we hier dus open over communiceren en vooral ook de goede voorbeelden met elkaar delen, zodat we elkaar inspireren om het maatschappelijke goud niet verborgen te houden. Zeg wat je doet en doe wat je zegt. Dus: open de club!
Dennis Weijers, accountmanager regio Noord en Oost Nederland