Baanatletiek gezamenlijk op zoek naar sponsoring
De top van de Nederlandse baanatletiek gaat gezamenlijk op zoek naar een partner die bereid is 600 tot 700.000 euro te investeren. Atletiekunie en stichting FBK Games slaan daarvoor de handen ineen, zo kondigden beide partijen maandag aan op een persconferentie in Hengelo. Beiden ontberen momenteel een hoofdsponsor.
Louran van Keulen, adjunct-directeur van de Atletiekunie, onderstreepte dat met de samenwerking de baanatletiek op \"olympisch niveau\" gebracht moet kunnen worden. Dat past in het Olympisch Plan 2028 van de Nederlandse sport. Hij wees daarbij de op de successen in het verleden en kondigde aan dat Ellen van Langen, als olympisch kampioene van 1992 de ambassadeur wordt van het plan.
Sportmarketingbureau Triple Double, dat het plan ondersteunt, trekt een vergelijking met sporten als schaatsen en wielrennen, waar een grote partner zowel investeert in wedstrijden als in sporters en trainingsprogramma\'s. Ook de atletiek heeft behoefte aan zo\'n grote sponsor.
Directeur Jan Arie Bijl van de FBK Games benadrukte dat bij het zoeken naar sponsors een groot nadeel is dat het in Hengelo om een eendaags evenement gaat. Michel van Grunsven van Triple Double voegde eraan toe dat de wedstrijd ook een voornamelijk regionale uitstraling heeft. In de zogenoemde propositie die nu is uitgewerkt, worden ook de diverse NK\'s erbij betrokken, plus zo mogelijk individuele atleten en talenten. Gebruik maken van de \"magie van oranje\" en het opheffen van de huidige versnippering zijn belangrijk, aldus de initiatiefnemers. De huidige partners, waaronder SPAR en AA-Drink worden betrokken bij de plannen.
Bijl benadrukte dat het rondmaken van de begroting van de FBK Games van dit jaar - 1,8 miljoen euro - heel veel moeite heeft gekost. Bovendien is de bodem van de pot met reserves in zicht. Een van de tegenvallers is het stoppen van de bijdrage van VWS, al hoopt Hengelo nog op een subsidie uit een ander overheidspotje.
‘Het zou mooi zijn als we hier iets minder tijd aan hoeven besteden\', aldus Bijl wat eufemistisch. In dat kader speelt ook de ambitie van de FBK Games een rol om over drie jaar toe te treden tot de Diamond League. Dat is extra wenselijk omdat de huidige serie meetings in de World Challenge dan dreigt te verdwijnen. Voor promotie zou een extra impuls van een half miljoen nodig zijn, maar die wordt gedeeltelijk gecompenseerd door extra bijdragen uit mediarechten en sponsoring van de Diamond League zelf.
De FBK Games willen zelf ook hun activiteiten uitbreiden, onder meer met de ontwikkeling van een regionaal trainingscentrum. Tevens willen ze graag in 2013 het EK-onder-23 organiseren.