Atletiekunie wil met nieuwe sites van fans atleten maken
De Atletiekunie is online nauwelijks nog te missen voor fans, atleten en verenigingen. De bond lanceerde eerder deze maand twee nieuwe sites en daar komt begin november nog een derde bij. Door niet langer alle informatie op een centrale plek te verzamelen, maar dat via verschillende kanalen te doen, verwacht de Atletiekunie meerdere doelgroepen beter te bedienen en als het even kan hun interesse om te zetten in actieve deelname.
De verklaring voor de lancering van de nieuwe websites is tweeledig. Bram van der Leij, manager marketing, communicatie en loopsport bij de Atletiekunie, zag naast een betere bediening namelijk ook een technologische noodzaak. “Het systeem had het nodig. Onze oude website richtten we zeven jaar geleden in, er is ondertussen veel veranderd en meer mogelijk aan de achterkant. Dat is de defensieve reden voor deze verandering; belangrijker is dat we met deze verschillende websites een andere strategie volgen.”
Diverse doelgroep
In de oude opzet was Atletiekunie.nl de verzamelplaats van al het atletieknieuws. Een bericht over succes van Dafne Schippers kon gevolgd worden door een artikel over subsidieregelingen voor verenigingen. Van der Leij: “De doelgroep die bestaat uit leden, fans en atleten heeft een andere interesse dan de bestuurders van een club. Die eerste groep bedienen we nu op www.atletiek.nl en voor deze laatste doelgroep is er www.atletiekunie.nl.”
Begin volgende maand verschijnt daarnaast www.hardlopen.nl in een nieuw jasje. Er zijn nu verschillende sites, ieder gericht op een eigen loopprogramma. Dat leidt in de ogen van Van der Leij tot versnippering. Bovendien is de optelsom van al die losse delen nog niet voldoende om van een volledig aanbod te spreken. “De nieuwe site moet overzicht bieden, maar ook nieuwe content. De groep hardlopers is heel divers. Ze voelen zich niet per definitie atleet. Dat is de reden dat we voor hen een andere website realiseren. Wat er nu voor hen op de bestaande sites beschikbaar is, is te specifiek.”
"Vrijwilligers van sportverenigingen organiseren veel van onze activiteiten of zijn er bij aanwezig. Een verslag op onze site kan mooie publiciteit zijn"
Het ligt voor de hand te concluderen dat er met meer sites, meer content en een groter publiek harder gewerkt zal moeten worden door de Atletiekunie. Van der Leij sluit dat niet uit, maar denkt dat er vooral door slimmer werken winst geboekt kan worden. Onder meer door een redactionele bijdrage te vragen aan vrijwilligers. “Zij organiseren veel van onze activiteiten of zijn er bij aanwezig. Een verslag op onze site kan mooie publiciteit zijn. Uiteraard zullen wij een en ander faciliteren door te redigeren of bijvoorbeeld een fotograaf te sturen.”
Boegbeeld Dafne Schippers
De strategische keuze om als bond met verschillende websites te werken is niet nieuw binnen de sport. Zo bestaan er in Nederland www.schaatsen.nl en www.hockey.nl specifiek voor fans en leden. Op www.atletiek.nl kan de Atletiekunie nu alle ruimte creëren voor artikelen over de kracht van de sport, prestaties van atleten en de successen van een boegbeeld als Dafne Schippers. Dat moet een wervend en activerend effect hebben. Bij de ontwikkeling van de nieuwe site werd duidelijk dat het lastig is om haar tempo te volgen.
"We merken dat de sport in the picture staat"
“De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat we van plan waren om klaar te zijn voor lancering rondom de wereldkampioenschappen in Beijing. Dan hadden we optimaal kunnen profiteren van haar titel. Helaas hebben we toch een beetje vertraging opgelopen, maar we merken wel dat de sport in the picture staat.”
Overgang
Gebruikersgemak staat bij de nieuw ontwikkelde sites voorop, al is het voor een aantal vaste bezoekers in deze eerste weken wel een beetje wennen. “Voor sommigen is de overgang wat bruut en direct. Misschien hebben we dat enigszins onderschat, maar we zullen er de komende weken alles aan doen om hen te begeleiden en wegwijs te maken.”
Naast deze al bestaande trouwe bezoekers willen Van der Leij en de Atletiekunie natuurlijk een nieuw publiek aan zich te binden, dat naar de sites gaat en het liefst lid wordt van een vereniging. “De bezoekersaantallen kunnen we meten en die moeten omhoog vergeleken met het huidige bereik. Het meedoen aan evenementen of lid worden van een vereniging is afhankelijk van vele factoren en lastiger toe te schrijven aan een website. We hopen in ieder geval de stap kleiner te maken.
Meer informatie?
- Check www.atletiek.nl voor atleten, fans en leden
- www.atletiekunie.nl voor verenigingen en kader
- www.hardlopen.nl :platform voor hardlopen Nederland
Bron: Sport Knowhow XL
Auteur: Thomas van Zijl