Athletics Movements verbindt scholen met verenigingen

Geplaatst op Woensdag, 1 januari 2014
Athletics Movements verbindt scholen met verenigingen

De samenwerking tussen sport en onderwijs krijgt een nieuwe impuls met Athletics Movements. De Atletiekunie ontwikkelde een programma waarmee verenigingen een concreet en – naar nu al blijkt – welkom aanbod kunnen doen aan de basisscholen in hun omgeving. In Amstelveen werd vorige maand het startschot gegeven.

Startschot met Gregory Sedoc

De leerlingen van groep 7 van de Roelof Venemaschool zijn er al een beetje aan gewend geraakt in de vijf voorafgaande weken. Maar de afsluitende zesde atletiekles in hun gymzaal kreeg een bijzonder tintje. Niet alleen door de aanwezigheid van vertegenwoordigers van Atletiekunie en overheid. Maar vooral omdat hordeloper Gregory Sedoc een deel van de les verzorgde én met hen in gesprek ging. Een sporter die zelf mee heeft gedaan aan de Olympische Spelen en wereld- en Europese kampioenschappen: dat maakt indruk op deze leerlingen, ook al weten ze niet precies om wie het gaat en wat het is om 110m over tien horden te lopen. Sedoc toont zich een uitstekend ambassadeur van Athletics Movements. Hij weet zelf maar al te goed waar een sportcarrière begint: met het plezier in bewegen. Dat hebben deze leerlingen in de afgelopen weken ook kunnen ontdekken. ‘Ik zelf vond vroeger alles leuk wat we op atletiek deden’, zegt hij. ‘Pas later ben ik vooral gaan hordelopen, omdat ik dat het leukste vond en er het beste in was. Maar het gaat er vooral om dat je lekker kunt bewegen en dat je door de sport en op een club veel leuke mensen kunt ontmoeten.’ ‘Maar als je de top wilt bereiken, komt dat niet vanzelf naar je toe’, zo houdt Sedoc de kinderen voor. ‘Zelf moet ik elke dag trainen en soms zelfs twee keer per dag. Het is leuk als je dan naar de Spelen mag gaan, maar het belangrijkste blijft toch dat je plezier hebt in je sport.’

Schatkist

Sedoc en trainer Jeroen Erkelens van A.V. Startbaan laten de kinderen daarna via een aantal estafette-vormen flink sprinten. Vier groepjes strijden daarbij tegen elkaar. De rode draad door deze onderdelen en de opdrachten in de vijf eerdere lessen is het verhaal over een schatkist op het eiland Atletika. Die kist is te openen met een code, die de kinderen kunnen achterhalen met behulp van een spellenboek dat ze eerder uitgereikt hebben gekregen. In de kist liggen voor deze – voorlopig – afsluitende les hun startnummers én een medaille. Ook krijgen de kinderen een paar “gouden veters”: het symbool van het Jeugdsportfonds. ‘De schatkist en de code vormen een symbolische cliffhanger’, vertelt Anthony Ott. ‘Het houdt de kinderen nieuwsgierig naar wat er in de volgende les gaat gebeuren.’ De oud-meerkamper is trainerscoördinator bij Startbaan en vanuit deze vereniging betrokken bij Athletics Movements. De kern van het project is het streven om leerlingen van de basisschool meer motorische vaardigheden bij te brengen. Omdat kinderen minder bewegen dan pakweg dertig jaar geleden, zijn conditie, lenigheid, kracht en coördinatie minder ontwikkeld. Steeds minder scholen zijn in staat om gekwalificeerde vakleerkrachten aan te trekken voor het bewegingsonderwijs – al behoort de Roelof Venemaschool tot de uitzonderingen. ‘Maar een estafettestokje behoort al niet meer tot de basisuitrusting van een gymzaal’, zo ontdekte Ott.

Drietrapsraket

Met Athletics Movements kunnen verenigingen het onderwijs een handreiking doen én kinderen in contact brengen met de atletieksport. Het aanbod bestaat uit drie delen. In de eerste zes weken komt een trainer van de vereniging naar de school en verzorgt binnen schooltijd en in de eigen gymzaal voor de groepen 3 tot en met 8 een atletiekles van een klein uur. De lessen worden steeds aangepast aan de leeftijd van de kinderen in de betreffende groep. Vervolgens krijgen de leerlingen die daarvoor voelen gedurende week zes weken tijdens de buitenschoolse opvang een atletiektraining. In Amstelveen gebeurt dat deze winter in een sporthal. Wie echt enthousiast is geworden, kan vervolgens bij wijze van kennismaking zes weken gratis meetrainen op de atletiekbaan van de vereniging. ‘In Amstelveen heeft het sportbedrijf de contacten met de scholen gelegd’, vertelt Ott. ‘Dankzij financiële steun van de provincie Noord-Holland en de gemeente was het mogelijk de lessen gratis aan te bieden. Het enthousiasme van het onderwijs was zo groot, dat we helaas niet alle scholen kunnen bedienen.’

Springen, werpen en lopen

De inhoud van de lessen is – in opdracht van de Atletiekunie – bedacht door Bart Raymakers, docent aan de Fontys Sporthogeschool. ‘In de lessen komen de basisbewegingen van de atletiek – springen, werpen, lopen – allemaal aan de orde’, zegt Jeroen Erkelens. Maar het gaat vooral om het plezier in het bewegen en – nog – niet om de “gewone” atletiekdisciplines. Dat past overigens bij de ontwikkeling die de Atletiekunie ook in de jeugdatletiek op gang heeft gebracht. Het lessenpakket van Raymakers is geïntegreerd in het programma dat de scholen krijgen aangeboden en dat verder is ontwikkeld door 2Basics Sports & Marketing. Projectmanager Marije Bouwknegt vertelt dat dit bedrijf eerder schoolsportprogramma’s verzorgde voor onder meer judo, tafeltennis en zwemmen. 2Basics maakte ook verhaal over het eiland Atletika en de schatkist en stelde het spellenboek samen waarmee de kinderen de code kunnen achterhalen. ‘Het is een uniek concept, dat goed aansluit bij de belevingswereld van de kinderen’, aldus Bouwknegt. Het is inmiddels getest bij 500 kinderen, verdeeld over zes scholen in onder meer Bergeijk, Leeuwarden, Alkmaar, Bussum en Amstelveen. Naast Noord-Holland heeft ook de provincie Gelderland al interesse getoond in het project ‘Daarbij hebben we zo’n tien procent van de kinderen enthousiast kunnen maken voor het vervolgprogramma en dat vinden we zelf een heel mooie score’, aldus de 2Basics-medewerkster. Stiekem hoopt ze dat Athletics Movements een uitrol kan krijgen bij de EK van 2016 in Amsterdam. ‘Stel je voor dat we in de buurt van het Olympisch Stadion een écht eiland kunnen inrichten als Atletika, waar kinderen kunnen kennismaken met de atletiek’, zegt ze.

Afwisselende lessen

Edith Kok, groepsleerkracht van de Roelof Venemaschool, is na zes lessen enthousiast over Athletics Movements. ‘De afwisseling tussen de verschillende lessen is erg leuk. Daardoor kunnen de leerlingen meerdere onderdelen doen´, zegt ze. ´En het is vooral goed dat het niet bij een eenmalige kennismaking blijft. Ook de andere groepen op deze school waren enthousiast. Al merkte ik wel dat bij de oudere kinderen het verhaal van de schatkist niet zo leefde. Hen gaat het meer om het sporten zelf.´ Jeroen Erkelens is voornamelijk als trainer voor de midden- en lange afstand actief bij Startbaan, maar meldde zich nu aan voor dit project. ‘Het is niet zo’n probleem voor me om nu met groepen jonge kinderen te werken, ook omdat je het samen doet met de groepsleerkracht en bij deze school ook met de vakleerkracht voor het bewegingsonderwijs, die hier vier dagen per week werkt. Ik draai hier vijf lessen van 45 minuten op één dag en dat is goed te doen.’

Topsport én breedtesport

Gedeputeerde Elvira Sweet van de provincie Noord-Holland, wethouder John Levie van de gemeente Amstelveen en directeur Jan Willem Landré van de Atletiekunie waren aanwezig bij het startschot van Athletics Movements in de gymzaal van de Roelof Venemaschool. ‘Dit is een klein, maar heel speciaal feestje’, vond de gedeputeerde. ‘Voor ons zijn de EK van 2016 belangrijk, maar we willen naast de topsport ook de breedtesport graag stimuleren en dat kan op deze manier.’

Tekst: Cors van den Brink