De kracht van een evenement op jouw club!
Het organiseren van een evenement op jouw club kan zorgen voor veel positieve effecten. Zo kan het de band met de huidige leden versterken en potentiële nieuwe leden of vrijwilligers aanspreken. Elk evenement kan een ander doel hebben. Zo worden de clubkampioenschappen georganiseerd voor de leden van de club, is een sportdag voor de scholen in de buurt en wordt een hardloopevenement georganiseerd om hardlopers – zowel leden als niet leden – kennis te laten maken met de club.
De Attilarun
Atletiekvereniging Attila te Tilburg organiseert ieder jaar de Attilarun. Een evenement waar een 10, 20 en 30 kilometer op het programma staat en deel kan worden genomen aan de Urban Run Stappegoor. Onder de 154 lopers die in 2018 hebben deelgenomen aan de 10, 20 of 30 kilometer waren 78 lopers lid van een club in de omgeving van Tilburg. De overige 76 deelnemers zijn dus een potentieel lid voor de vereniging AV Attila. Aan de Urban Run Stappegoor namen 215 lopers deel. Van deze 215 deelnemers waren er (slechts) 12 lopers lid bij AV Attila.
Tijdens een evenement bij de club zie je dus veel nieuwe gezichten en deze gezichten wil je graag vaker terug zien. Maar wat zijn de mogelijkheden om deze hardlopers vaker terug te laten komen?
Promoten van de club
Stel je organiseert een hardloopwedstrijd vanuit de atletiekvereniging, dan wil je graag dat zoveel mogelijk eigen leden meedoen én dat er nieuwe hardlopers deelnemen. Maar hoe trek je nieuwe deelnemers? Biedt bijvoorbeeld trainingen aan waarin wordt voorbereid op de hardloopwedstrijd. De deelnemers kunnen daarin al proeven hoe het is om in een groep te trainen. Probeer hierin juist ook eigen leden te betrekken. Onder de trainingen kunnen zij de nieuwe deelnemers alles vertellen over hun ervaringen bij de vereniging.
Bied je een Kidsrun aan bij je loopevenement? Benader de basisscholen in de omgeving en organiseer een clinic tijdens de gymles! Zo is de organisatie van de Warandeloop scholieren crossloop bij 34 scholen hardloopclinics gaan geven. Hiermee hebben zij in 2018 10.000 kinderen bereikt en zijn er contacten gelegd met de gymdocenten. Daarnaast bieden zij een collectief inschrijfformulier om als basisschool in te kunnen schrijven. Om dit interessant te maken voor de school heeft de Warandeloop in 2017 een prijs uitgedeeld aan de school met de meeste deelnemers.
Vergeet ook zeker niet het moment na afloop van het evenement. Hoe zorg je ervoor dat mensen nog een keer terug komen bij de club? Biedt bijvoorbeeld flexibel aanbod aan voor deze doelgroep. Zo zijn er verenigingen die 3x gratis meetrainen of een loopclinic aanbieden. Speel in op de interesse van deze potentiële leden.
Foto: Attilarun 2019