Coördinatie Athletics Champs competitie

Geplaatst op Dinsdag, 1 september 2015
Coördinatie Athletics Champs competitie

Vanaf 2016 gaat de Atletiekunie de Athletics Champs competitie organiseren. De Atletiekunie coordineert alleen Athletics Champs wedstrijden in competitie verband. Wat houdt dit precies in?

Allereerst geven we graag een verduidelijking van de termen die we gebruiken:

  • Binnen een competitie van 4 wedstrijden behoort een vereniging tot een poule.
  • In een wedstrijd heb je de categorieën A en B/C/mini pupillen.
  • Binnen een categorie vallen maximaal 3 groepen, deze groepen bestaan uit teams.
  • In 1 groep zitten maximaal 4 teams.

  • Als regio kun je deelnemen aan deze competitie. Je kan niet als ‘losse’ vereniging een team inschrijven voor de Athletics Champs competitie, aangezien het organiseren van de wedstrijden door de regio en dus de verenigingen wordt gedaan. Een regio moet dus eerst besluiten om de Athletics Champs opzet te gaan hanteren, daarna wordt de coördinatie van die competitie overgenomen door de Atletiekunie. e competitie bestaat uit 4 wedstrijden die vanaf april t/m september 2016 plaats vinden. Om te bepalen wanneer deze 4 wedstrijden plaats vinden, hebben we 11 mogelijke zaterdagen aangewezen.2, 9, 16 april, 28 mei, 4, 11, 18 juni, 2 juli, 3, 17 en 24 september 2016). We hebben hierbij rekening gehouden met de data van de juniorencompetitie, feestdagen en vakanties. Een vereniging meldt zich aan voor een datum waarop zij een wedstrijd wil organiseren: de deadline hiervoor is 31 december 2015. De competitie coördinator van Athletics Champs stelt (in overleg met de verenigingen) de 4 speeldata vast. De indeling van de competitie regio blijft voor iedere regio zoals zij gewend is. Voor grote regio’s maakt de coördinator, indien nodig, meerdere poules.
  • Vervolgens worden deze data vastgesteld en ontstaat de wedstrijdkalender (januari)
  • Tot 1 maart kan de competitie coördinator aangeven welke vereniging, welke wedstrijd organiseert. Voor het organiseren van een wedstrijd ontvangt de organiserende vereniging €200,- Dit wordt na afloop van de competitie overgemaakt.
  • Inschrijven van het aantal teams kan tot 1 januari 2016. Tot 1 maart 2016 kan inschrijven, wijzigen en uitschrijven kosteloos.
  • Nadat verenigingen hebben ingeschreven, ontvangen zij begin maart van ons een factuur. Het inschrijfgeld per competitieteam (voor 4 wedstrijden) bedraagt € 120,
  • Ruim voor de wedstrijd ontvangen de organiserende verenigingen alle belangrijke informatie over de wedstrijd alsook de info die naar de deelnemende verenigingen moet. (denk hierbij aan extra regels, contactgegevens van de teams en informatie over het inschrijven)
  • De maandag voordat de wedstrijd plaats vindt moet de vereniging de namen van de kinderen in de teams hebben ingeschreven. Voor iedere wedstrijd moet de vereniging de teamopstelling opnieuw doorgeven, zodat kleine wijzigingen door de vereniging zelf ingevoerd kunnen worden.
  • De Atletiekunie gaat de samenwerking aan met een partij die diploma’s, bekers, medailles en startnummers kan leveren. De organisatoren kunnen deze materialen hier vervolgens zelf bestellen. De Atletiekunie ontvangt de factuur voor deze bestelling, die van de inschrijfgelden wordt betaald.
  • Er wordt gebruik gemaakt van www.atletiek.nu voor de wedstrijdadministratie.

De competitie van Athletics Champs wordt op deze wijze zoveel mogelijk op dezelfde manier gecoördineerd als bij de junioren/senioren/master competitie. Zowel voor verenigingen als voor ons is dit een bekende werkwijze. Veel handelingen zijn geautomatiseerd, waardoor dit veel werk wegneemt bij verenigingen die voorheen zelf de competitie voor pupillen coördineerden en organiseerden.

Schematisch

Door de invoering van deze coördinatie ben je niet verplicht om als vereniging of regio deel te nemen. Wellicht is de vereniging er nog niet aan toe. Of wil de regio eerst nog de tijd nemen om kennismakingswedstrijden organiseren. In het wedstrijdreglement van 2016-2017 is Athletics Champs de leidende wedstrijdvorm voor pupillenwedstrijden, maar ook traditionele wedstrijden kunnen nog georganiseerd worden.

Heb je nog aanvullende vragen stel deze dan gerust aan Dorien van der Burg of Paul Peters.