Van bestuurder tot opperman*
Henk Mengers van Loopgroep De Zandloper uit Aalten beschrijft hun zoektocht naar een bedrijfsmatige aanpak waarbij de klant centraal staat. Duidelijkheid gecombineerd met flexibiliteit. De meeste leden (klanten) willen ontzorgd worden en op een vast tijdstip een kwalitatief goede training krijgen. Met 200 leden/klanten en achttien opgeleide trainers timmert de loopgroep succesvol aan de weg.
Opperman Henk vindt het menselijk contact en de aandacht voor de lopers erg belangrijk. Als iemand een tijd niet komt trainen, dan belt hij het betreffende lid op om te vragen hoe het gaat. Ook tijdens de trainingen en wedstrijden komt deze menselijke maat naar voren:
- vaste wekelijkse routine met aandacht voor de trainersgroep. Een training sluiten ze altijd af met het enige echte ‘Zandloper dansje’.
- Samenwerking: bij een start van een loopevenement geeft iedereen elkaar een high-five. Iedereen verzamelt altijd een half uur voor de start voor een gezamenlijke warming-up. Degenen die gefinisht zijn, wachten bij de finish tot iedereen binnen is.
- Als iemand nieuw is: altijd even laten voorstellen door de trainer en ook een buddy aan koppelen. Mensen moeten zich deelgenoot voelen van de groep.
De Zandloper is er niet alleen voor de leden, ook voor niet-leden bieden ze verschillende producten aan. Zo geven ze bijvoorbeeld techniektrainingen: vier weken, puur gericht op techniek. Hier komen vaak ervaren lopers op af. Ze hebben geen enkele verplichting. Ze krijgen vier trainingen voor 75 euro. De Zandloper organiseert ook hardloopclinics voor andere bedrijven, zoals de politie en ze verzorgen trainingen bij bedrijven.
*Opperman: de naam suggereert dat het een hoge functie is/was op de bouwplaats. Het is laag in aanzien, maar erg belangrijk voor de samenhang. Hij is voorwaarden scheppend / eerst aanwezig - laatste weg / gericht op collega’s / spil in (bouw)proces / belangrijk bij de voortgang. Een onmisbare schakel in een goed lopende (project)organisatie.