Best Practice: Het succes van de Koningsspelen bij AVR '69
Ook in 2018 wordt het weer één groot feest: de Koningsspelen! 20 april vindt alweer de zesde editie plaats. Hebben jullie je als vereniging al aangemeld voor de Koningsspelen 2018? AVR ’69 uit Reusel ging jullie al voor. Vorig jaar organiseerde zij voor de derde keer op rij de Koningsspelen voor 3 basisscholen in de buurt. Wij spraken Ben Maas, bestuurslid bij AVR '69 over het succes van de koningsspelen bij hun op de club.
1. Wat heeft de vereniging de afgelopen 3 edities gedaan tijdens de koningsspelen?
‘AVR’69 heeft het volledige programma verzorgd waar de groepen 3 – 8 aan deel konden nemen. Op het atletiekveld hebben we drie verschillende zones aangewezen, namelijk zone ‘Spelen’, zone ‘XXL’ en zone ‘Athletics Champs’. In deze zones waren diverse spellen en activiteiten klaargezet die de groepen kinderen konden spelen. Waarbij het alles overkoepelende doel was dat kinderen van de verschillende deelnemende scholen gemixt de activiteiten gingen uitvoeren. Winst en verlies stond niet centraal, maar juist het samen plezier hebben in spelen.
Zone ‘Spelen’ omvatte samenwerkingsspelen waar het lukken van de activiteit centraal staat. Veel zogeheten ‘Groene Spelen’, die bekend zijn in het onderwijs, kwamen terug in deze zone. Zone ‘XXL’ omvatte wat grotere spelen, zoals trefbal, voetbal en slagbal. En in zone ‘Athletics Champs’ lieten we de kinderen kennismaken met de sport atletiek aan de hand van verschillende onderdelen van Athletics Champs. Denk hierbij aan hindernislopen, medicinbalstoten, slingeren, stadioncross, enzovoorts.’
2. Hoe zijn jullie in contact gekomen met de scholen?
‘Het initiatief kwam in eerste instantie bij de atletiekvereniging vandaan, maar de organisatie werd uiteindelijk gedragen door zowel de atletiekvereniging als de drie verschillende basisscholen. Iedere basisschool had een commissie die ervoor zorgde dat de Koningsspelen werd georganiseerd. Voorheen zorgde iedere school voor een eigen invulling van de Koningsspelen. AVR’69 zag de kans om een gezamenlijke sportdag te organiseren, waarbij het doel was om kinderen uit Reusel een sportieve dag met veel plezier te laten ervaren. Naast dit doel was het ook van belang dat samenwerken, ook tussen kinderen van verschillende scholen, naar voren kwam. Er heerste van vroeger uit een wat strijdbaar klimaat tussen de scholen en via de Koningsspelen wilden we juist deze strijd doorbreken door samen gemixt deel te nemen. Daarnaast was het belang van AVR’69 dat kinderen uit Reusel kennismaakten met de sport atletiek en de vereniging AVR’69.’
3. Wat heeft het jullie als vereniging gebracht?
‘De concrete resultaten die de organisatie van de Koningsspelen heeft opgeleverd zijn niet hard te maken. We hebben wel gemerkt dat in de afgelopen drie jaar het ledenaantal onder de jeugd is gestegen met gemiddeld 10%. Daarnaast nemen we aan dat kinderen, ouders en anderen in de gemeente beter weten wat de vereniging AVR’69 poogt te bereiken. AVR’69 is momenteel aan het onderzoeken of de aanleg van een kunststofbaan mogelijk is. Mede door het organiseren van de Koningsspelen, een groot evenement met een maatschappelijk belang, wil AVR’69 aantonen dat de vereniging toekomstbestendig is. De herkenbaarheid van de vereniging is in ieder geval verhoogd.’
4. Wat maakte de koningsspelen bij jullie vereniging tot een succes?
‘De hechte samenwerking tussen basisscholen, gemeente en de vereniging maakten de koningsspelen bij AVR ’69 tot een groot succes. AVR’69 heeft een aanjaagsubsidie van gemeente Reusel-De Mierden gekregen waarvan veel materiaal en enkele spandoeken zijn gekocht. Door deze subsidie, de investering vanuit de vereniging en vanuit de basisscholen is de organisatie tot een succes gekomen. En natuurlijk de super enthousiaste, hulpouders, vrijwilligers en kinderen (allen in het oranje). Zonder hen waren er geen Koningsspelen geweest bij AVR’69 de afgelopen jaren.’
Wil je weten of de vereniging bij jou in de buurt zich al heeft aangemeld? Kijk dan in dit overzicht. Nog niet aangemeld? Schrijf je dan snel nog in via de website.
Foto's: Fiona Bijl