Atletiekunie ziet veel potentie in Parklopen
Eens per maand met een grote groep hardlopen in een groen park. Een korte afstand en na afloop nog even gezamenlijk wat drinken en bijkletsen. Parklopen, tot nu toe alleen nog maar in Gelderland, slaat aan en als het aan de Atletiekunie ligt breidt het concept zich als een olievlek uit over de rest van Nederland.
Meer en meer bonden hebben de sporter in de openbare ruimte steeds beter in het vizier. Zo ontwikkelde de KNHB urban hockey, een 'uitdagende, 'coole' vorm van hockey op straat'. Sinds deze maand vindt in Amsterdam de Urban Hockey Experience plaats, een side events programma rondom het EK Hockey dat in de tweede helft van augustus plaatsvindt. Maar vooral Parklopen is een voorbeeld van een totaalconcept zoals we dat de komende jaren waarschijnlijk veel meer zullen gaan zien. Een samenwerking tussen sportbond, vereniging, lokale horeca, gemeente en (in dit geval) provincie waarbij dankbaar gebruik gemaakt wordt van de openbare ruimte en waarbij de combinatie wordt gezocht met laagdrempelige evenementen en een online community.
Hardlopen 'light'
Peggy Buchter houdt zich binnen de Atletiekunie bezig met Parklopen en legt uit waarom het geloof erin zo groot is: "Het concept is heel simpel: er is een route van drie kilometer en een van één (Kids Parkloop), er wordt één keer per maand gelopen op gemarkeerde routes. Wij weten dat maar 7 procent van de hardlopers in clubverband loopt en dat 62 procent van de niet-hardlopers geïnteresseerd is in een veilige en verlichte hardlooproute door de natuur. Door de maandelijkse Parklopen wordt een nieuwe doelgroep bereikt en ontstaat een 'light' lidmaatschap waardoor de stap naar een 'zwaarder' clublidmaatschap kleiner wordt. Wij geloven in de maatschappelijke waarde van een Open Club: Parklopen zorgt ervoor dat de vereniging buiten haar bestaande accommodatie (de atletiekbaan) gaat werken en naar het park trekt."
De Parklopen zijn nu nog gratis om de laagdrempeligheid te waarborgen, maar kunnen volgens Buchter in de toekomst een nieuwe inkomstenbron voor een club worden. "Door samenwerking met diverse partijen zoals gemeente, omliggende horeca en parkbeheerders komt de club midden in de samenleving te staan." De Atletiekunie biedt gemeenten een kant-en-klaar concept aan waarmee ze invulling kunnen geven aan de ambitie om meer te doen met sport en bewegen in de openbare ruimte. Buchter: "Wij leveren het draaiboek en verzorgen de landelijke marketing en PR. Daarnaast zijn we continu bezig met de doorontwikkeling van het (digitale) platform. De Parklopers printen zelf hun startnummer uit, de route is al uitgezet door markeringen en de tijdregistratie gaat aan de hand van een unieke QR code scanner via een mobiele app."
Stijgend aantal beweegminuten
De Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (het was docent en onderzoeker sporteconomie aan de HAN Jelle Schoemaker die in 2014 ook de eerste aanzet gaf tot Parklopen) is nauw betrokken bij de opzet van Parklopen als het gaat om onderzoek en het aanleveren en begeleiden van stagiaires. Zo heeft een onderzoek naar de waarde voor de deelnemers en de samenleving inmiddels uitgewezen dat de eerste zes edities naar schatting 2.000 additionele beweegminuten opleverden bij mensen voor wie bewegen niet vanzelfsprekend is.
Gezondheid is voor een deel van de deelnemers een belangrijke reden om mee te doen maar niet de allerbelangrijkste reden, zo luidt een van de conclusies van het onderzoek. Veel lopers doen vooral mee vanwege het plezier en het kunnen sporten in een mooie groene omgeving. De belangrijkste waarde van Parklopen zit vooral in het feit dat het lukt om een groep mensen aan het bewegen te krijgen die (volgens zichzelf) niet voldoen aan de fitnorm en die anders ook niet zouden zijn gaan bewegen. In het najaar volgt nader onderzoek naar de doorstroom van Parklopers richting de club.
Ambitieus
Parklopen bestaat vooralsnog alleen in de Gelderse parken Sonsbeek en Lingezegen, maar de Atletiekunie heeft grote ambities. "We streven nog dit jaar naar tien parken en 10.000 deelnemers", zegt Buchter. "Momenteel zijn we met een aantal gemeenten in gesprek over de mogelijkheden om aan de slag te gaan met Parklopen. De belasting van elke loop is relatief laag, dus zit de moeilijkheid vooral in de opstartkosten: route-aanleg, opstarten en 'opleiden' van alle vrijwilligers, aanpassen van de ICT, uitwerken van een promotieplan. We doen daarvoor nu een beroep op gemeenten of provincies en zoeken tevens een (commerciële) partner die met ons aan onze ambitie voor 80 Parklopen wilt werken. We merken dat het enthousiasmeren van clubs en vrijwilligers niet het grootste probleem is, omdat het concept bijdraagt aan doelen waar een club voor staat of voor gaat."
Bron: Sport & Strategie