Atletiekunie stijgt naar vierde plek als populairste sportbond
In de 5e editie van het Sportsector Merkenonderzoek is de populariteit van de Atletiekunie gestegen. Uit onderzoek onder 2.200 Nederlanders blijkt dat we op de 4e plaats staan van populairste sportbonden. In 2010 waren we in deze ranglijst nog op de zesde plaats terug te vinden. De KNVB (voetbal) is de populairste sportbond, gevolgd door NOC*NSF en de KNSB (schaatsen) staat op plek 3.
De vierde plaats is opvallend. Op basis van ledenaantallen zijn we met 137.000 leden op dit moment namelijk de negende sportbond van Nederland. In de top 3 van het Sportsector Merkenonderzoek staat daarnaast ook de nationale sportkoepel NOC*NSF als sportbond meegeteld. Als NOC*NSF niet als sportbond meegerekend wordt, dan behalen we een podiumplek tussen de populairste bonden.
Top-10 populairste sportbonden en -koepels in 2018
Hieronder staat de top 10 van het van populairste sportbonden uit het Sportsector Merkenonderzoek. Tussen haakjes staat de positie in de voorgaande jaren 2016, 2014, 2012 en 2010.
1. KNVB (1,1,1,1)
2. NOC*NSF (2,2,2,2)
3. KNSB (3,3,3,3)
4. Atletiekunie (5,5,5,6)
5. Judo Bond Nederland (4,4,4,4)
6. KNZB (6,6,6,5)
7. KNLTB (7,8,8,7)
8. KWBN (-,-,-,-)
9. KNWU (8,7,7,8)
10. Nevobo (10,9,10,10)
Atletieksport in de lift
Pieke de Zwart – algemeen directeur Atletiekunie - is verheugd met de uitslag van het onderzoek: ‘Dit is voor ons een bevestiging dat de atletieksport bloeit en groeit. Door de prestaties van onder andere Dafne Schippers, Sifan Hassan, Churandy Martina en andere talentvolle atleten staat onze sport volop in de spotlights. Ook in de breedte staan de atletiekclubs er goed voor, zowel organisatorisch als financieel hebben zij een sterke basis. Zij brengen jong en oud in beweging.
De Zwart is ambitieus en vindt het belangrijk dat de Atletiekunie zich blijft ontwikkelen: ‘Samen met onze clubs, leden, atleten, sponsoren en andere betrokkenen werken we dagelijks met veel energie aan het Olympische motto: sneller, hoger en sterker!’.
Andere relevante resultaten uit het onderzoek
Dafne Schippers stijgt drie plekken van plek 7 naar plaats 4 als favoriete topsporter. Ze is Ireen Wüst voorbij gespurt en daarmee de populairste vrouwelijke topsporter. Het podium bestaat namelijk volledig uit mannen: Max Verstappen, Sven Kramer en Epke Zonderland.
Ook de wandelsport wint flink aan populariteit, vooral onder 50+ers. Uit het niets neemt de Nijmeegse Vierdaagse nu de nummer drie positie in als sportevenement. Hiermee is de Vierdaagse zelfs populairder dan de Tour de France en de belangrijke voetbaltoernooien. Ook de wandelbond KWBN is met een 8ste plaats voor het eerst opgenomen in de top-10 van populairste sportbonden.
Tenslotte heeft Sportcentrum Papendal een plaats veroverd in de top-10 van populairste sportaccommodaties. Het grootste topsporttrainingscentrum van Nederland en thuisbasis voor de Atletiekunie staat op een 8ste plaats. Het Olympisch Stadion in Amsterdam – in 2016 gastheer van het EK Atletiek – is terug te vinden op plaats 6.
Over het Sportsector Merkenonderzoek
Sinds 2010 voert Hendrik Beerda Brand Consultancy grootschalig onderzoek uit in de sportsector met het merkenmodel BrandAlchemy™. Met het merkenmodel zijn inmiddels 3.000 merken onderzocht en 500.000 respondenten hebben aan de merkenonderzoeken deelgenomen. Het Sportsector Merkenonderzoek meet jaarlijks de merkpositie van alle Nederlandse sportclubs, sportaccommodaties en sportevenementen. Ook wordt het imago van de Nederlandse sporters en sportbonden met het onderzoek gemonitord. De ranglijst is op basis van merkkracht. De merkkracht wordt bepaald door het gemiddelde van geholpen naamsbekendheid, merkwaardering en merkbinding. Lees hier meer over het Sportsector Merkenonderzoek.