Atletiekunie en SPAR Nederland beëindigen partnership
Op 31 maart 2011 loopt de partnerovereenkomst tussen de Atletiekunie en SPAR Nederland af. Deze overeenkomst zal daarna niet meer worden verlengd. SPAR heeft te kennen gegeven uitermate tevreden te zijn over de zakelijke relatie met de Atletiekunie, doch zij haar communicatiestrategie de komende jaren op een andere wijze dan via de sport wil inzetten.
De Atletiekunie heeft dankzij de driejarige overeenkomst een krachtige impuls kunnen geven aan de wedstrijdatletiek via twee grote Nederlandse Kampioenschappen (de NK Atletiek en de NK Cross) en het Nationaal Baancircuit. Ook is de jeugdatletiek via de 1K Runaway en de loopsport via Start to Run de afgelopen jaren met behulp van SPAR versterkt.
Zo heeft de Atletiekunie voor de NK Atletiek met de gelden extra technische middelen kunnen inzetten die nodig zijn voor het optimaal organiseren van een nationaal kampioenschap. Daarnaast is het mogelijk geweest een aantal communicatiemiddelen in te zetten die het de atletiekfan in en buiten het stadion mogelijk maakte de NK te volgen (videowall, livestreaming etc.).
Het Nationaal Baancircuit heeft zich dankzij de ondersteuning door SPAR mogen verheugen in een grotere belangstelling van atleten uit binnen- en buitenland. De deelname van de Nederlandse topatleten is meer en meer een vanzelfsprekendheid geworden. Deze wedstrijden zijn tevens een uitgelezen mogelijkheid om nominaties en limieten voor internationale toernooien te behalen. Nóg meer geldt dit voor de Nederlandse talenten, die nog geen ruime startgelegenheid hebben op prestigieuze wedstrijden in het buitenland.
Voor de 1K Runaway evenementen werd de SPAR Roadshow ingezet. Doel hiervan was het creëren van een breder atletiekaanbod voor de jeugd, het tegengaan van bewegingsarmoede, beter herkennen van atletiektalent en het opzetten van meer samenwerkingsverbanden tussen school en sport. In totaal ging het om maar liefst 40 evenementen op jaarbasis. Door de organisaties van 1K Runaway wedstrijden werd de inzet van de SPAR Roadshow als een belangrijke meerwaarde voor de aanwezige jeugd gezien.
Bij Start to Run hebben ondernemers van lokale SPAR-winkels zich ingezet voor de promotie en ondersteuning van dit landelijke Atletiekunie-project op meer dan 100 lokaties in het land. Dit leidde tot deelname van circa 7.500 nieuwe lopers op jaarbasis.
De Atletiekunie heeft, ook op haar beurt, veel waardering voor de ervaren samenwerking in de afgelopen jaren. Zij realiseert zich daarbij dat SPAR Nederland via haar bijdrage aan SPAR Internationaal atletiek wel op het Europese niveau zal blijven ondersteunen.
Op een nader vast te stellen moment zal de Atletiekunie nog officieel afscheid nemen van haar partner SPAR Nederland.