Atletiekcongres: Mensen willen er toe doen
Voer eens een waarderingsgesprek en geen beoordelingsgesprek. Geef eens wat vaker een compliment aan je vrijwilligers. Besef dat mensen ertoe willen doen.
Die boodschap gaf Hans Poortvliet, directeur van Waarderingsmanagement.nl, zaterdag op het tiende Atletiekcongres aan zijn gehoor. Tot in de toiletten van het Nationaal Sportcentrum Papendal konden de bezoekers ervaren hoe het is om een onverwacht complimentje te krijgen, al was het dan via teksten die er waren aangeplakt.
‘Waardeer en je krijgt meer’, was het motto van Poortvliets lezing. Die waardering zit niet in de financiële beloning, die in het grootste deel van de sportwereld op een laag niveau zit en vaak nauwelijks de onkostenvergoeding overstijgt. Poortvliet richt zijn pijlen op een ander doel: de omgang van mensen in bedrijven en organisaties.
‘De diepste menselijke behoefte is om gewaardeerd te worden’, stelde de inleider. ‘Dat geeft je het gevoel dat je trots mag zijn op jezelf. Al is dat Nederlanders niet zo eigen. Als we in Sochi veel medailles winnen bij het schaatsen, stelt iedereen de vraag of dat wel goed is voor de schaatssport. Terwijl andere landen vooral trots zouden zijn op die prestaties.’
Persoonlijk
Poortvliet benadrukte ook dat complimenten niet zomaar een goede gewoonte moeten worden, maar dat het belangrijk is om mensen op een persoonlijke manier in het zonnetje te zetten. Zodat een cadeautje ook echt een persoonlijk presentje is dat past bij de persoon. ‘Dat is simpel, maar daar moet je dus wel wat tijd aan besteden’, zei hij.
Poortvliet hield zijn pleidooi voor een groep van zo’n tachtig verenigingsbestuurders. Bijna vier keer zoveel trainers schreven zich in voor de diverse workshops op sporttechnisch gebied. De Atletiekunie verwelkomt volgend jaar graag wat meer vertegenwoordigers uit het bestuurlijk kader.
Goud in handen
Versterking van de verenigingen is immers gewenst, zo maakte ook Erik Lenselink, manager sportontwikkeling van NOCNSF duidelijk in zijn inleiding. ‘Want jullie hebben als verenigingen goud in handen’, zei hij ook, verwijzend naar de slogan van de nationale sportkoepel: “We winnen veel met sport”.
Hij liet aan de hand van recent onderzoek naar sportdeelname zien dat er nog veel Nederlanders graag willen gaan sporten – en dat geldt zeker voor de loopsport. Ook behoefte aan goede begeleiding is er wel degelijk. Niet alle 1,5 miljoen mensen die regelmatig hardlopen willen daarvoor lid worden van een atletiekvereniging of loopgroep. Maar het zijn er meer dan de 140.000 die nu lid zijn.
NOC*NSF heeft cijfers beschikbaar voor verenigingen die in hun eigen gemeente per wijk willen uitzoeken waar groeikansen zitten. Dat zijn met name de wijken met bewoners in de wat hogere sociaal-economische klasse.
Gouden driehoek
Lenselink sprak van een gouden driehoek die de basis vormt voor een goede vereniging die groeikansen heeft: een aansprekend aanbod aan trainingen en andere activiteiten, goed opgeleid en deskundig kader en een aantrekkelijke accommodatie. ‘Kijk eerst of je dat op orde hebt en of je eigen leden tevreden zijn. Daarna of je de ruimte en het kader hebt om nieuwe leden op te vangen. Begin de werving in de eigen omgeving: familie en vrienden van leden en ga daarna de wijdere cirkels rond de vereniging opzoeken’, zo luidde zijn advies.
Programma’s
Jan Willem Landré gaf in een kort interview met dagvoorzitter Ton de Kort aan dat de Atletiekunie op diverse fronten programma’s klaar heeft staan om de groei te entameren. Hij verwees onder meer naar “Athletics Movements”, dat erop gericht is leerlingen in het basisonderwijs op speelse wijze beter te laten bewegen en de meer geïnteresseerde kinderen in contact te brengen met de atletiekvereniging. ‘Het doel is om 350 van die trajecten te starten en we hebben er nu al 150 “verkocht”,’aldus de directeur van de Atletiekunie.
Hij noemde ook Athletics Champs, de nieuwe opzet voor jeugdwedstrijden. Daarmee hebben we nu de nodige ervaring opgedaan. Een deel van de verenigingen is enthousiast en neemt het idee over, een ander deel afwachtend of wil liever op de bestaande wijze verder. ‘Daar moeten we binnenkort beslissingen over nemen’, aldus Landré.
Om meer kinderen te kunnen opvangen zijn meer trainers nodig. De Atletiekunie is van plan een eenvoudige, kortdurende opleiding aan te bieden voor mensen die al wat ervaring hebben in de atletiek en snel met kinderen aan de slag willen.
EK 2016
Tenslotte: de stip op de horizon die snel naderbij komt: de EK atletiek van 2016. Landré merkte op dat het toernooi nog niet erg leeft. ‘Maar we moeten wel beseffen dat het waarschijnlijk de enige keer in ons leven is dat we als atletiekliefhebbers zoiets in eigen land kunnen meemaken’, zo hield hij zijn gehoor voor. ‘Daar moeten we gebruik van maken.’
De Atletiekunie wil onder meer op zoek naar ambassadeurs die in hun eigen vereniging gaan bekijken op welke wijze ze iets kunnen met de EK, die het motto dragen “Athletics like never before”. Die vernieuwingsgedachte moet een inspiratie worden voor de Nederlandse atletiek.
Tekst: Cors van den Brink